Poul Henningsen (PH) møbelklassikere
|
(1894-1967) |
|
Poul Henningsen, kendt som PH, blev født
i 1894, som søn af kvinderettighedsforkæmperen og
forfatteren Agnes Henningsen og forfatteren Carl
Ewald. Som led i den kulturradikale opdragelse ville PH
først være kunstner, men fandt så interesse i
arkitekturen, og påbegyndte arkitektstudiet i København i
1911 dog uden at fuldføre det. Den manglende uddannelse
kom dog ikke til at påvirke hans senere karriere. Han
blev en ihærdig samfundskritiker, en provokatør, som vægtede den
seksuelle liberalisering, demokratiet ytringsfriheden og
et socialt ansvar. |
Poul Henningsen som lampe- og
møbeldesigner
Derudover begik han sig også som
forfatter og arkitekt, men det han er mest kendt for i
dag er hans PH lamper. Hans interesse var for det elektriske, og
gennem ti år prøvede han sig frem med teoretiske
betragtninger om en smuk og effektiv belysning, der ikke
blændede. I 1925 kom han frem til en model med tre
skærme som kom med på verdensudstillingen, hvor den fik
en guldmedalje og hele verdens anerkendelse. Ud fra
denne første model udarbejdede PH en hel serie i
samarbejde med producenten Louis Poulsen.
Senere designede han koglelampen til
Langeliniepavillionen, og pendler-lampen, som i dag
hænger på en lang række offentlige institutioner. Han
designede også mere alternative Bauhaus inspirerede
møbler, som var sværere at afsætte som en række stole
for V.A. Høffding og et jazz flygel for
klaverfabrikanten Andreas Christensen.
Under
arbejdet på en mørklægningslampe til Tivoli i
København blev Poul Henningsen nødt til at flygte til
Sverige pga.
en række kontroversielle tekster - bl.a. sangen "Man
binder os på mund og hånd" sunget af Liva Weel – en
slet skjult kritik af den tyske besættelsesmagt.
Senere kom han tilbage og fortsatte sit
samarbejde med Tivoli og fortsatte utrætteligt livet
igennem med at udvikle flere PH-lamper for Louis
Poulsen.
|
|
|
Karsten Andersen
|