Kaare Klint designermøbler
|
(1888-1954) |
|
Kaare Klint - møbelarkitekt, teoretiker og underviser
Kaare Klint står i dag som en faderfigur
for dansk møbeldesign, og har på mange måder også
spillet en stor rolle hovedsageligt som teoretiker og
underviser, men også gennem sine værker.
Som læremester
havde han arkitekten Carl Petersen, men også hans far
den berømte arkitekt P.V. Jensen-Klint, som startede
byggeriet af Grundtvigkirken i Emdrup, et byggeri som
Kaare Klint senere færdiggjorde.
Til at begynde med var det dog ikke
arkitekturen, der trak, men derimod kunsten, og på den
tid var der ikke langt fra begrebet kunst til design, og
det blev da også møbeldesignet, der gjorde ham berømt.
|
Møbler tilpasset kroppens behov
Klint var tilhænger af en stram
matematisk funktionalisme, og begyndte under 2.
verdenskrig at studere de menneskelige proportioner for
at skabe møbler, der var tilpassede kroppens behov. Det
var en del af en spirende funktionalistisk tankegang om,
at skønheden ligger i det strengt praktiske. Men Klint
satte også en standard, der kom til at præge Norden pga.
hans afstandstagen til den funktionalistiske genre
Bauhaus, som her hjemme nedsættende blev kaldt "funkis".
Klint mente ikke, at der var nogen idé i at starte helt
fra bunden, men at det var vigtigt at bibeholde
traditionerne, så langt de fleste af de møbler, han
tegnede, tog udgangspunkt i allerede eksisterende
elementer, blot uden de tidligere dikkedarer og med præg
af hans forkærlighed for matematikken og hans
proportionsstudier.
Kaare Klint som docent ved kunstakademiet
I 1924 blev han docent ved
kunstakademiet og startede en helt ny linie med
møbeldesign, som tog udgangspunkt i hans tanker og
ideer. Disse nye tanker gav han videre til de
studerende, hvor iblandt man finder så kendte
skikkelser som Børge Mogensen, Hans J. Wegner og Ole Wanscher.
Kaare Klint og snedkerlavene
Kaare Klint var også blandt de første
til at skabe et samarbejde mellem snedkerlavene og
møbeldesignerne. Hans egen forbindelse var
snedkerfirmaet Rud. Rasmussen, som den dag i dag
producerer hans møbler. Samarbejdet har for hele
designverdenen betydet, at langt de fleste af de danske
klassikere er lavet i træ, og den fine forarbejdning og
det dyre materialevalg har fjernet den idealistiske del
af funktionalismen, som består i at sprede gode møbler
ud til almindelige mennesker. Men denne del var ikke
fremtrædende for Kaare Klint, som aldrig viste sig som
den store folkelige idealist. Hans møbler var for
borgerskabet. |
|
|
Karsten Andersen
|